tisdag 13 mars 2018

Tematrio - valfritt landskap

Oj, vad det har blåst ikväll! Det hördes ordentligt inomhus och då kändes det faktiskt lite extra skönt att ligga i soffan under pläden och slötitta på tv. Nu har det i alla fall lugnat sig och då kan jag sätta mig med en mugg varm te och läsa lite. Men först är det dags för Lyrans Tematrio. Hon uppmanar

Berätta om tre författare eller böcker från ett valfritt landskap!

---------------

Det här var riktigt svårt, jag är inte så bra på det här med landskap...var författare kommer ifrån har jag absolut ingen koll på så det får bli tre böcker som utspelar sig i samma landskap, och när jag tänker efter så blir det nog ett tema inom temat också, det blir inte bara samma landskap utan också samma stad, nämligen Uppland och Uppsala. Titeln är länkad till recensionen och där finns mer info om boken.






Käraste Herman av Maja Hagerman
Herman Lundborg var chef för Statens Rasbiologiska Institut i Uppsala.











Medan mörkret faller av Anna Lihammer
Carl Hell och Maria Gustavsson utreder ett mord som begåtts i Uppsala













Nattens grymma stjärnor av Kjell Eriksson
Erikssons serie om kriminalinspektör Ann Lindell utspelar sig i Uppsala.














5 kommentarer:

  1. inte läst så mycket från Uppsala

    SvaraRadera
  2. Herman Lundborg var nog en obehaglig jävel. Fast det insåg han givetvis inte själv.

    SvaraRadera
  3. Kjell Eriksson känner jag förvisso till, han finns här i hyllan, men jag har inte läst, det har dock min man ...

    SvaraRadera
  4. har inte läst Hagerman men Lihammer och Eriksson, som jag gillar mycket

    SvaraRadera