fredag 4 augusti 2017

Recension: Vänner i nöd, vänner i död av Pia F Davidson

Titel: Vänner i nöd, vänner i död
Författare: Pia F Davidson
Format: Inbunden
Antal sidor: 318
Förlag: Ordberoende förlag
Recensionsexemplar
Månadens bästa bok

"På midsommardagen vaknar tre kvinnor i en stuga i Värmland dit de flytt i all hast från en av kvinnornas före detta sambo. När väninnorna plåstrat om sig smider de planer för att freda sig, planer som innebär både vedergällning och en faktura för omkostnader, sveda och värk. För att utföra jobbet stämmer de träff med två torpeder och beger sig mot Västerås.
Harri har slutat supa och inser att han har en skuld till sin fru som stått ut med hans fylleångor länge. Hans kompis Bruno å sin sida oroar sig för att han ska dö innan han hunnit utföra en god gärning som ligger honom varmt om hjärtat. Tillsammans oljar de rollatorhjul, laddar bössor, slipar verktyg och styr kosan mot Västerås.
Kristina upptäcker att hennes gamla plågoande mördats och inser att hon kan koppla av för första gången på trettio år. Hon packar väskan och åker till Västerås för att få goda råd från en gammal vän. Samtliga har ett gemensamt - det vore fasligt opraktiskt om polisen får reda på deras planer. Vänskap är magisk. Med den kan man förändra världen till en bättre plats.

--------------------

Äntligen är den nu här! Tredje boken i trilogin om Veera, Miriam och Erika som jag har väntat på och längtat efter. Alltså hade jag riktigt rejält höga förväntningar på den här boken. Jag föll som en fura för första boken, andra boken var bra men något återhållsam så det skulle bli spännande att se hur den här tredje skulle vara. Maken lyste också upp när han såg boken och jag visste då att jag nog fick hålla hårt i boken och börja på den snabbt för annars fanns det stor risk för att den skulle "råka" komma på avvägar.

Trots att det gått så lång tid sedan senaste boken så har jag absolut inga problem med att komma ihåg bakgrunden och alla karaktärerna. I första boken låg det mycket fokus på Veera, i andra boken fick Miriam och Erika ta mer plats och nu i den här tredje delen får Harri synas lite mer än att bara vara ett bihang till Veera. Och så min favorit Veera! Sådana här kvinnor borde det finnas fler av i litteraturen (och i verkligheten)! Hon är varken rik eller vacker men hon har en rejäl portion sunt förnuft, massor med fantasi och en tro på att allt går att fixa, på ett eller annat sätt. Det behövs ingen Wonder Woman så länge det finns en Veera i närheten.

Intrigen är klurig som väntat med en hel del oväntade vändningar och det jag märker direkt är att den är noga planerad. Första boken var nästan som en muntligt berättad skröna , andra boken var lite mer planerad och tillrättalagd och i den här tredje boken är handlingen väl planerad in i minsta detalj vilket gör att trots att det händer mycket så är det inga problem med att följa den röda tråden. Även om det kryllar av karaktärer i berättelsen, har jag inga problem med att hålla isär dem.

Det är ganska sällan jag skrattar ordentligt när jag läser men här går det inte att hålla igen. Vissa scener är så skruvade att man helt enkelt måste skratta. Och man börjar sakta undra vad som rör sig i huvudet på den som hittar på sådant här... Jag vill inte avslöja för mycket men jag kan väl säga att Muppes huvud kommer jag att minnas länge.

Jag har älskat alla böckerna i den här trilogin men jag tror faktiskt att Vänner i nöd, vänner i död är min absoluta favorit. När jag nu skriver den här recensionen så har maken också hunnit läsa boken och det hade jag riktigt roligt åt eftersom han tvingade sig att lägga ifrån sig boken emellanåt för att han ville att den skulle räcka länge och inte vara utläst alltför snabbt.

Vänner i nöd, vänner i död är en välskriven och hejdlös skröna med minst sagt oväntade vändningar som får mig att  skratta högt ett flertal gånger. Den här boken är verkligen en riktig fullträff och i mitt tycke den bästa i trilogin!

Jag älskar de här böckerna och skulle gärna se minst en del till i serien eftersom jag inte vill säga hejdå till Veera, Miriam och Erika riktigt än. Speciellt Veera ligger mig varmt om hjärtat eftersom hon påminner mycket om en person som jag kände för ett bra tag sedan. Både jag och maken (som också är en Veera-fan) hoppas att Veera inte försvinner slutgiltigt med de här böckerna för kvinnor som Veera behövs.
Vänner i nöd, vänner i död hamnar direkt bland Årets favoriter och den blir också Juli månads bästa bok (alla Månadens bästa bok finns under fliken Utmaningar 2017 en bit ner på sidan).



Tack Pia F Davidson för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Pia F Davidsons websida


Mina recensioner av de tidigare böckerna i serien

Så tuktas en svinpäls
I likets vänkrets

En liten smakbit från boken i ett annat inlägg finns HÄR

Vänner i nöd,vänner i död finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden
Bokus Inbunden
CDON Inbunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar